Thursday, August 19, 2010

MAKSUD BUDAYA

BUDAYA

budaya bermaksud budi pekerti atau akal. secara amnya membincangkan hal-hal yang berkaitan budi dan akal manusia. di dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia berlawanan dengan perkara semulajadi yang bukan dicipta atau boleh diubah oleh manusia.

selain itu,pengertian kebudayaan mempunyai hubungan erat dengan masyarakat. menurut Melville J.Herlkovits dan Bronislaw Malinowski segala sesuatu yang terdapat didalam ssebuah masyarakat mempunyai hubungkait atau boleh ditentukan oleh kebudayaan yang dimiliki masyarakat itu sendiri .fahaman ini dikenal dikalangan ahli antropolosi (kajian manusia) sebagai fahaman determinisme (atau penentuan ) budaya.

Herskovoils seterusnya memandang budaya sebagai sesuatu yang diperturunkan daripada satu generasi ke generasi seterusnya dan konsep ini disebut sebagai organik lampau.

menurut Andreas Eppirik keseluruhan pengertian nilai, norma , ilmu pengetahuan serta struktur-struktur kemasyarakatan keagamaan selain penghasilan seni dan intelektual yang membentuk ciri-ciri khas sesebuah masyarakat.

kesimpulannya,budaya boleh disimpulkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat.

No comments:

Post a Comment